۲۶۰۴
عِلمُه لا يوصَفُ
۱۲۵۹۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :عَلِمَها لا بِأداةٍ۱ لا يَكونُ العِلمُ إلاّ بِها، و لَيسَ بَينَهُ و بَينَ مَعلومِهِ عِلمٌ غَيرُهُ كانَ عالِما لِمَعلومِهِ.۲
۱۲۵۹۸.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :عِلمُ اللّه ِ لا يُوصَفُ مِنهُ بِأينَ. و لا يُوصَفُ العِلمُ مِنَ اللّه ِ بِكَيفَ. و لا يُفرَدُ العِلمُ مِنَ اللّه ِ. و لا يُبانُ اللّه ُ مِنهُ. و لَيسَ بَينَ اللّه ِ و بَينَ عِلمِهِ حَدٌّ.۳
۱۲۵۹۹.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :انَّما سُمِّيَ اللّه ُ تَعالى بِالعِلمِ بِغَيرِ عِلمٍ حادِثٍ عَلِمَ بِهِ الأشياءَ. استَعانَ بِهِ عَلى حِفظِ ما يَستَقبِلُ مِن أمرِهِ.۴
۲۶۰۵
عادِلٌ
الكتاب :
إنَّ اللّه َ لا يَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ وَ إنْ تَكُ حَسَنَةً يُضاعِفْها وَ يُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أجْرا عَظِيما»۵.۶
۲۶۰۴
علم خدا در وصف نگنجد
۱۲۵۹۷.امام على عليه السلام :علم او به چيزها نه به واسطه ابزارى است كه جز با آن علم حاصل نمى شود. ميان خدا و معلومش علمى جز خود او نيست كه به واسطه آن به معلومش علم پيدا كند.
۱۲۵۹۸.امام كاظم عليه السلام :علم خدا، با صفت «از كجاست؟» وصف نمى شود. علم خدا با صفت «چگونه» توصيف نمى گردد؛ نه علم از خدا جدا مى شود و نه خدا از علم؛ و ميان خدا و علم او حدّى نيست.
۱۲۵۹۹.امام رضا عليه السلام :خداوند متعال به علم موصوف شده است نه به علمى حادث كه با آن اشياء را بداند و براى كار آينده اش از آن كمك بگيرد.
۲۶۰۵
خدا دادگر است
قرآن:
«خداوند ذرّه اى ستم نمى كند. اگر نيكيى باشد آن را دو چندان مى كند و از جانب خود مزدى بزرگ مى دهد»۷.
1.أي عَلِمَ الأشياء لا بأداة.
2.تحف العقول : ۹۲.
3.التوحيد : ۱۳۸/۱۶.
4.الكافي : ۱/۱۲۱/۲.
5.الآيات في نفي الظلم عنه تعالى تزيد على أربعين آية. فراجع.
6.النساء : ۴۰.
7.آياتى كه در نفى ظلم و ستمگرى از خداست، بيش از چهل آيه است. به اين آيات مراجعه شود.